Osmnáctý ročník – první kolo

Milí přátelé,
Setkání proběhlo v nezvykle živé formě s velice intenzivní, vzájemnou výměnou informací.

V učebně NTM se sešly žáci a kantoři čtyř pražských škol:

SŠES Jesenická, Praha 10 s prof. Ing. Frankovou + Otto Pexa a David Vokurka

SPŠ strojnická Plzeň s prof. Švejcovou + Jiří Lüftner

SPŠ Karviná s Bc. Dominikem Kryskou + Dominika Wráblová, Adam Trvaj, Alžběta Matvejová, Štěpán   

                       Dostál, Adam Tyroň.

SPŠ Děčín s Ing. D. Freibergovou + Baštrňák, Polyakov, Polák

Ač všechny školy a jejich obory mají různá zaměření točící se kolem IT, zde na setkání, které ani náhodou nepřipomínalo soutěž, se probíraly do hloubky problémy ryze strojařské, a to zejména praktické – jak co udělat, co kdo zkoumá a co má vliv na co.

Atmosféra setkání:

Nejpodrobněji jsme si do detailu prohlédli motor kluků z Jesenické:

Vidíme vylepšený motor, který se v minulém ročníku nerozeběhl. Jeho přehaněč je upraven na regenerátor železná vlny = pro drátkování parket). Probíráme možné materiály vlny – s max. měr. tepelnou kapacitou. Probírame chlazení – zde je průtočné chlazení horní části komory i pracovního válce. A dosti se zabýváme problémem poměru zdvihů pracovního pístu a přehaněče. Kluci mají překvapivě stejný zdvih, z přibližných výpočtů i z praxe je přibližný poměr 2 : 1. Probíráme vyvažování (zde chybí) a hledáme, kde to nepatrně drhne a naopak, kde a jak zviditelnit netěsnost.

Protože vždy v prvním kole oceňujeme vítěze v max. otáčkách, tak zde jsou:

SŠES Jesenická, Otto Pexa, David Vokurka – n = 637ot/min

A zde v záběru:

Při vzájemné diskusi dominoval Jirka Lüftner z Plzně, který – po úspěchu předloňského rekordu s membránou začal studovat použití membrány a sestrojil si malý Stirling na svíčku:

Měl sebou i rozpracovaný, soutěžní Stirling též s regenerátorem. Zvláštností obou jeho motorů bylo zavěšení přehaněče na niti/drátu (min. hmotnost) – probíráme nevýhody – krčení při akceleraci.

Samozřejmě probíráme nedostatky motoru děčínských studentů a totéž s nestardandním motorem kluků a holek z Karviné. Pro zajímavost – jejich profesor Dominik Kriska se před osmi lety sám, jako student soutěže účastnil a nyní přijel do Prahy s největším týmem.

Na závěr bych rád poděkoval nejen studentům, ale jejich profesorům a profesorkám.

Znám podrobněji práci se studenty Ing. Lucie Frankové, nadšené strojařky a učitelky a plánuji s ní malé interwiew zde na stránkach.

Těším se na setkání ve druhém kole 29.5. v 10.00 v hale NTM – se všemi přihlášenými účastníky soutěže. A zároveň ohlašuji malou změnu v průběhu vlastní soutěže:

Kvůli většímu počtu účastníků budeme mít dva startovní plameny a každý je oba vystřídá. Bude tak více času na vyhodnocení.

Připomínám i disciplíny:

Design – budou hodnotit odborníci z NTM

Technické vylepšení – budeme po účastnících chtít jejich vlastní popis – co na svém motoru vyrobili jako nadstandard

Otáčky – opět bude možnost vstřiknout do motoru Hélium

Pohon – nepovinný, něco navíc – vyrobit cokoliv zajímavého a pohánět to svým motorem.

A pro zajímavost a jako motivaci sem opět dávám video soutěžního motoru s Rossovým, čtyřbodovým mechanismem, který má výhodu, že jedna strana hřídele – zde s kladkou, se může použít pro pohon čehokoliv:

Hodně trpělivosti přejí

Jiří Toman a Miloš Milner

Napsat komentář