DRUHÉ KOLO 16. ročníku
Milí přátelé, šestnáctý ročník se opravdu povedl.
Po kovidových, hubenějších letech stanulo na startu 15 motorů a s nimi přes dvacet studentů ze šesti měst ČR. A na první pohled bylo patrné, že na všech motorech byla práce navíc, než jen prosté vyrobení základní verze motoru.
Po tradičním zahájení soutěže s panem ředitelem Ksandrem se soutěž rozjela a mnozí rovnou s Héliem.
A zde jsou její výsledky:
OTÁČKY:
1. místo – Martin Labudek, SPŠ Třebešín – 1816 ot/min
A hned vidíme, že se naplnilo očekávání těch, kdo v dubnu sledovali membránový motor Martina Labudka, který o něco překonal své otáčky z prvního kola a tím se stal (prozatím) absolutním vítězem všech 16 ročníků.
Uchycení jeho regenerátorového přehaněče tentokráte vydrželo nápor zrychlující síly. Membrána ovšem párkrát vyklouzla ze svého sevření na obvodu, ale v obou startech motor běžel neuvěřitelně rychle. ( prosím tímto někoho z těch, kteří motor natáčeli, aby mi video poslali ke zveřejnění na těchto stránkách)
Popis motoru:
Místo pístu je použita membrána z nafukovacího balonku – průměr 50mm, pro uchycení je použito víčko z PET lahve. Zdvih membrány je 22 mm. Zdvih přehaněče 10mm. Přehaněč je tvořen hliníkovými plechy 0,5mm s výřezy a vyplněn železnou vatou ( k dostání např. v Hornbachu). Utěsnění komory (plechovky) je silikonovou hadičkou, podélně rozříznutou. Motor byl chlazen kapalným dusíkem.
Obrázky motoru jsou v komentáři 1. kola
Martin Labudek měl práci na motoru zároveň jako dlouhodobou praktickou maturitní práci, kterou si můžete prohlédnout zde:
2. místo – Ilyes Rimbault, PBIS Praha – 1018 ot/min Loňským ročníkem ověřený, vylepšovaný motorek chlazený suchým ledem.
3. místo – Michal Matoušek, SPUZ Dačice – 843 ot/min
TECHNICKÉ VYLEPŠENÍ
1. místo Martin Labudek, SPŠ Třebešín
– Za použití membrány – které je pro naši soutěž doslova revolučním krokem, a za použití regenerátoru vtipně vytvořeného v přehaněči. Viz obrázky z 1. kola.
Martin tak udal naší soutěži novou dimenzi – podobnou té, jako když jsme před léty začínali používat Hélium.
2. místo – Letos druhé místo uděleno nebylo
3. místo – Velice zajímavě vylepšených motorů bylo několik, do nichž soutěžící vložili svou invenci, ale žádný z nich se nerozeběhl. Proto jsme zvolili při hodnocení toto řešení. Byli to:
David Melec a spol. z SPŠ Jedovnice
Svakoš a spol. z SPŠ Smíchov
Lukáš Šafránek z SPŠ Hradec Králové
Fotografie jejich motorů i s jejich popisem budou v galerii.
Kterýkoliv z těchto motorů mohl být na druhém místě – kdyby se alespoň trochu rozběhl. A zároveň chceme ocenit nápad a velké úsilí na jeho realizaci.
DESIGN
Rozhodli jsme se, že letos tuto disciplínu nebudeme hodnotit. Design musí být nutně spojen z funkčností. (na to už jsme v minulých ročnících narazili). A letos dva nefunkční motory patřily k nejhezčím.
POHON
Pohon je nepovinná disciplína, do které se v poslední roky nikdo nepřihlásil. Letos ji úspěšně absolvovali žáci z PBIS. Svůj motorek chystali na prezentaci projektů STRETECH 22 na ČVUT (1.6.) kde prezentovali : “Stirlingův motor jako předmět zkoumání”. Na svém motoru ukazovali měření otáček, teploty studené i teplé strany, vitřního tlaku a též výkonu. Vše měřidly Vernier. A právě to měření výkonu byl jejich pohon.
Na motorku měli malý naviják s nití. Přes pevnou kladku umístěnou mimo hranu stolu navíjeli závaží ze země vzhůru. Pod závažím bylo čidlo rychlosti. Do tabulky programu se zadala hmotnost závaží. Po spuštění jsme sledovali přivku výkonu v čase.
při soutěži dosáhli výkonu několik setin Wattu, ve škole před tím až 0,15W. Jde o to, najít vhodný kompromis mezi hmotností a rychlostí.
Výkon P se vypočítá násobením tíhy krát rychlosti [W = N x m/s]
Pro naši soutěž je měření přínosem. Kdyby měl někdo zájem o upravený program od Verniera, rád mu jej pošlu.
Závěr:
Výborný ročník naší soutěže: Celkem 16 motorů (třináctiletý Daniel přijde za rok zase), tvořiví a zaujatí studenti, několik návštěv učitelů se zájmem, podpora soutěže od svazu průmyslu.
A milí soutěžící, že vítězové jste všichni není jenom fráze.
Všem Vám děkujeme, též všem pedagogům za podporu svých žáků.
Soutěž VYTISKNI SI SVŮJ 3D PNEUMOTOR
A na úvod je třeba říci, že tato soutěž nevzkvétá. V podstatě se v NTM prezentoval jedinný účastník, který si už dvakrát odnesl první cenu.
Neúčast je určitě způsobena jednak omezenou možností propagace tézo nové soutěže a zároveň její obtížností. (Učitelé IT většinou nerozumí technickým detailům, které je potřeba řešit). A tak naše idea o smysluplném využití 3D tiskáren na školách se nedá moc naplnit.
Pozn.: případní zájemci nechť si prohlédnou na těchto stránkách stránku “Dream job” a na ní dvě studentské práce:
Savoniova turbína od Adama a Radiální ventilátor od Ilyese. Obě jsou 3D tisky, vyřešit se muselo pouze uložení v ložiskách a uchycení ocelové hřídelky. Ta turbína by mohla jít do naší soutěže ihned. (Po jistotu zdůrazňuji, že turbína je TAKÉ pneumotor.
Na podzim se pokusím o prezentaci a propagaci této soutěže a jestliže se několik zájemců přihlásí, provedeme ještě jeden pokus o soutěž.
Jiří Toman